11/29/2014 04:00:00 PM

Hanbok (한복)


Hanbok to ogólna nazwa dla tradycyjnego koreańskiego stroju, zarówno tego mającego swój początek w czasie okresu Trzech Królestw (57 B.C - 668 A.D.), jak i noszonego współcześnie np. podczas koreańskich świąt. Dopiero po jakimś czasie męskie i żeńskie wersje zaczęły się od siebie różnić, początkowo krótkie, ciasne spodnie i sięgające pasa kurtki były noszone przez wszystkich. Pod koniec okresu Trzech Królestw dzięki Chinom Koreańczycy zapoznali się z mandaryńskimi, jedwabnymi togami, które były noszone przez wysoko postawionych członków społeczeństwa i urzędników. W efekcie koreańskie szlachcianki zaczęły nosić długie spódnico-spodnie i zawiązane w pasie sięgające bioder kurtki z szerokimi rękawami, natomiast mężczyźni szerokie spodnie zawiązane w kostkach i wąskie, przypominające tunikę kurtki z mankietami.

Królewski strój z okresu Trzech Królestw

Kolejne znaczące zmiany w wyglądzie Hanboka nastąpiły za panowania Dynastii Koryo (918-1392), kiedy pod koniec XIII wieku rządzone przez nich królestwo zostało wasalem Mongolii. Przez ten krótki okres koreańsko-mongolskie królowe miały całkiem spory wpływ na modę. Jedną z najbardziej widocznych zmian, był wygląd jeogori (저고리), kobiecej górnej części Hanboka. Po pierwsze krótsze i węższe rękawy ale też dodanie otgoreum (옷고름), wstążki wiązanej z przodu klatki piersiowej, które zastąpiło poprzedni sposób, czyli wiązanie pasa długimi szarfami. Obecnie otgoreum jest najbardziej popularnym elementem Hnaboka.

Po lewej Hanbok z XVI wieku, a po prawej z XVIII.
Od tamtego czasu wygląd Hanboka za bardzo się nie zmienił. Oczywiście takie rzeczy jak kolory, materiały czy ozdoby nadal przechodzą pewne transformacje, ale ogólny, tradycyjny wygląd pozostaje bez zmian.

Dodatki do kobiecego Hanboka, to między innymi:

Norigae (노리개) - wisi albo z jeogori otgoreum albo z chima (spódnicy)
Zadaniem norigae jest zarówno przynoszenie szczęścia, zachowania młodości czy zdrowia, ale też po prostu pełnienie roli modnej ozdoby.
cr: Korean traditional clothing

Binyeo (비녀) - spinka do włosów pomagająca utrzymać w ryzach najbardziej wymyślne koki.
Obecnie nadal spełnia swoją rolę i miałam okazję widzieć, że jest noszona nie tylko do tradycyjnych strojów.


Współcześnie Hanboki nosi się tylko na najważniejsze święta koreańskie oraz w trakcie ślubów (od czego też niektórzy już odchodzą). Bardzo podoba mi się uwspółcześniona wersja Hanboków, którą można oglądać np. w Vogue Korea lub na pokazach mody współczesnych koreańskich projektantów, ale najchętniej codziennie nosiłabym tradycyjny Hanbok. Niestety wydaje mi się, że codzienne noszenie takiego stroju wzbudziłoby obecnie raczej zdziwienie (zwłaszcza, że jestem biała :P), mimo, że kiedyś powszechny, obecnie Hanbok zarezerwowany jest na specjalne okazje. 

cr: Vogue Korea

Zwróćcie uwagę na piękno detali:


Tradycyjna współczesna wersja Hanboka również prezentuje się pięknie:


Jeśli chcecie zobaczyć różne rodzaje Hanboków, a przy okazji trochę się pobawić to znalazłam dwie śmieszne gry: 1, 2

Chciałabym zaznaczyć, że nie jestem ekspertem. Bardzo mnie ten temat interesuje, ale jest niesamowicie wiele wątków i nie zawsze umiem rozpoznać co jest z jakiego okresu. Poza tym kwestia strojów królewskich jest tak obszerna, że mnie po prostu przerasta. Do tego dochodzi niejaka Queen Seonduk, która z nieznanych mi powodów ubierała się inaczej niż wydawało mi się, że powinna. Na podstawie dramy o niej powstała gra nr 2. Ze względu na to, że Queen Seonduk jest z okresu Trzech Królestw (dokładnie Shilla) jej strój nie powinien być aż tak ozdobny jak jest to przedstawione w dramie. Czy ta królowa skrywa jakąś Hanbokową tajemnicę, której nie udało mi się odkryć?

1 komentarz:

  1. Dopowiedz tylko jeszcze, skąd wywodzi się dzisiejsze podawanie przedmiotów dwiema rękami, gdzie jedna podtrzymuje łokieć drugiej.
    Ja znam wersję właśnie z hanbokiem ;)

    OdpowiedzUsuń

Copyright © 2016 My Oppa's Blog , Blogger