1/29/2015 09:44:00 AM

Dramy - pozycje kultowe

Jedne dramy można lubić bardziej, inne mniej, ale zawsze jest pewna grupa dram kultowych, które poleca się "początkującym", wszędzie znajduje się do nich odniesienia i wymienia jako jedne z najlepszych. Mimo, że żadnej z nich nie było na mojej liście TOP 10 (część 1 i 2), to wszystkie bardzo lubię i poniżej spróbuję Was do nich przekonać :) (o ile jeszcze ich nie widzieliście)

1. Boys Over/Before Flowers (vel BOF), 2009
Moja pierwsza koreańska drama w życiu, mój pierwszy bias (Lee Min Ho), moje pierwsze OTP, mój pierwszy ulubiony OST, moje pierwsze wszystko.


Historia typowa jak na koreańskie dramy. Bogaty rozpuszczony chłopak Goo Joon Pyo (Lee Min Ho) zakochuje się w biednej dziewczynie (Koo Hye Sun). Mamy zanik pamięci, mamy jej metamorfozę, jego gołą klatkę piersiową, dziwne stroje, jeszcze dziwniejsze dialogi, tonę romantycznych scen i lekko przymulonego Kim Hyun Joonga grającego (w białym golfie!) na skrzypcach. Uwielbiam tę dramę bo każdy odcinek rozbawiał mnie do łez. Oczywiście historia jest poważna, trudna miłość i w ogóle, ale wszystko przedstawione w taki sposób, że jeśli płacz to ze śmiechu.



Co świadczy o tym, że drama jest kultowa?
  • Reklamy wykorzystujące bardziej bohaterów niż aktorów, np. 1, 2, 3
  • Parodie zrobione przez znane kpopowe zespoły, np. 1, 2, 3
  • OST, którego nie da się zapomnieć (nawet gdyby się chciało) Aaaaaaaaaalmost paradise!
  • Nawiązania do tej dramy dostrzegalne w innych produkcjach 
  • Drama powstała na powstanie japońskiej mangi, jest bardzo dużo ekranizacji (nawet amerykańska)


2. Secret Garden, 2010
Chyba Was nie zdziwię jak powiem, że historia jest bardzo podobna do tej z BOF? Tylko ludzie trochę starsi. Główny bohater to Kim Joo Won (Hyun Bin <3), arogancki i ekscentryczny CEO, który zakochuję się w biednej Gil Ra Im (Ha Ji Won). Co ciekawego tutaj mamy? Jest zamiana ciał między nimi (to też wątek, który w dramach powraca), poza tym standardowo: gołe klaty, dziwne ubrania (bluzy Hyun Bina) i mnóstwo ciekawych scen, które zostały później odtworzone w innych produkcjach.


Polecam Waszej uwadze parodię, którą przygotowali panowie z Big Bang (klik), nie tylko dobrze ją odtworzyli, ale jest też sporo odniesień do ich historii. No i GD powinien dostać jakąś nagrodę za rolę Gil Ra Im. 


Poza tym ta drama jest na prawdę słodka, Hyun Bin robi fajne miny i wszystko kończy się dobrze.


3. You're Beautiful, 2009 
Czy ktoś nie zna tej dramy? Klasyka klasyki!  Drama naszpikowana znanymi aktorami (Jang Geun Suk, Park Shin Hye) oraz piosenkarzami (Hongki z FT ISLAND i Yongwa z CN BLUE). Dziewczyna udaje faceta (swojego brata) i zostaje członkinią (członkiem? :D) popularnego zespołu. Ona zakochuje się w liderze, a wszyscy pozostali w niej (nawet Ci, którzy myślą, że jest mężczyzną). Po drodze mamy dużo śpiewania oraz bardzo śmiesznych scen. 



Dlaczego ta drama jest kultowa? Moim zdaniem głównie dzięki temu, że odnośniki do niej pojawiają się w bardzo wielu innych dramach, nie znam osoby, które by jej nie oglądała, a poza tym jest znana i lubiona przez mnóstwo znanych osób. Była też wielokrotnie parodiowana i wykorzystywana w wielu reklamach. 
Hongki rlz!

4. City Hunter, 2011
To drama, której "kultowowść" nie jest aż tak bezdyskusyjna jak pozostałych, ale jest to moja lista, więc "sziti hunter" musi się tu znaleźć. Jest to jedna z dram w których wątek miłosny nie gra głównej roli. Większe znaczenie ma historia głównego bohatera, jego cierpienia, męki oraz zawiłości rodzinne.

Kultowa fryzura kultowego Lee Min Ho, stała się najbardziej popularnym uczesaniem w Korei na ponad rok (źródło: moje przekonania, fantazje i obserwacje). 시티헌터 wymawiany jako "sziti hunter" to rola, którą Lee Min Ho tylko potwierdził swoją niesamowitą popularność. Jeden drewniany kiss i słabe zakończenie, ale nadal polecam i trzymam na liście kultowych.

5. Coffee Prince, 2007
Wyglądająca lekko po męsku Go Eun Chan, zostaje wzięta przez Han Gyula za mężczyznę, czego nie prostuje aby dostać pracę w jego kawiarni, która zatrudnia tylko mężczyzn. Oczywiście on zakochuje się w niej jeszcze zanim wyjdzie na jaw, że Eun Chan jest kobietą. Przez chwilę się gniewa, a później dochodzi do niego, że nie ma o co, bo to chyba lepiej, że on okazał się nią. I mamy happy end. 


Para, którą grają Yoon Eun Hye i Goon Yoo (#pisk) jest bardzo słodka, więc dobrze się ogląda ich wspólne sceny, których jest dużo i są romantyczne. Były wykorzystywane w wielu innych dramach i teledyskach, a postaci wielokrotnie wykorzystywane do reklamowania różnych rzeczy.




Chciałabym zaznaczyć, że ta lista jest subiektywna i u każdego mogłaby wyglądać zupełnie inaczej. Powstała na podstawie rozmów z innymi i tego co widzę w nowych dramach. Jest też kilka starszych, również bardzo dobrych dram, które z pewnością zasługują na miano kultowych, ale chyba dotyczy to innego pokolenia (np. Full House z 2004). Dlatego jeszcze raz powtarzam, że ta lista jest subiektywna :) Jakie dramy znalazłyby się na Waszej liście?

14 komentarzy:

  1. Uwielbiam te dramy! Szczególnie pierwszą! Nie oglądałam tylko ''City Hunter'' choć kiedyś zaczęłam. Moimi ulubionym są jeszcze ''The Heirs'' i ''Pinocchio'' :)

    www.ankyls.blogspot.com
    Pozdrawiam! :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Master's sun i gentelman's dignity :-)

    OdpowiedzUsuń
  3. "시티헌터 wymawiany jako "sziti hunter""
    raczej jako s(z)iti hontho :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. haha XD racja racja. "sziti" mną wstrząsnęło, reszta nieważna :D

      Usuń
  4. Sziti jest kultowe ;)

    Co do dram z Yoon Eun Hye to ona ma jakis dar. Kazda milo wspominam i polecem kazdemu.

    No i nie mi obecniac czy jest kultowe ale My love from the star jest na pewno godne obejrzenia w natloku tylu nowszych dram.

    OdpowiedzUsuń
  5. Nie widziałam zbyt wielu dram (coś tam widziałam, ale myślę, że porównując siebie do innych, to wypadam kiepsko), ale te akurat wszystkie oglądałam. Jak bym sama miałabym stworzyć listę kultowych dram to wyglądałaby podobnie, a nawet tak samo :P. Może z wyjątkiem ostatniej. Chociaż sama uważam, że jest kultowa i można często usłyszeć nawiązania do Coffee Prince, to mi osobiście się ta drama nie podobała (nie była zła, lecz kojarzy mi się, że momentami była nudnawa, a w sumie to niezbyt utkwiła mi w pamięci), więc przez wzgląd na moje osobiste odczucia co do tej dramy, raczej nie wspominałabym o niej :D.
    Może jeszcze dołożyłabym Goong
    Przepraszam za mój bełkot, nie wiem czy cokolwiek z tego co napisałam ma sens. Dziwny mam dzisiaj humor:P

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. wlasnie tak jest z tymi dramami. Nie sa wybitne, ale sa kultowe :D

      Usuń
  6. Ja bym dała jeszcze Dream high, to chyba po tym zaczął sie szal za kim soo hyun? W kazdym razie wcześniej widzialam go tylko w will it snow for christmas, no idla IU to tez początki były, w mojej 10 znajdzie sie też my fair lady o wrednej dziedziczce i jej kamerdynerze :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. racja, to tez jedna z "tych" dram :) oglądałam z wypiekami na twarzy

      Usuń
  7. Ostatnio poszukuję dram podobnych do "Shan Shan comes to eat" (znana również jako "Boss and me") -> zna ktoś coś podobnego?

    OdpowiedzUsuń
  8. Lepiej mi powidzcie gdzie moge je obejrzeć z polskimi napisami? Macie jakieś sprawdzone źródło?☺

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie wiem, my oglądamy z angielskimi napisami. Na Viki.com jest chyba część dram z dodanymi polskimi.

      Usuń

Copyright © 2016 My Oppa's Blog , Blogger