Wybrałyśmy się na nową wystawę Muzeum Azji i Pacyfiku - "Taenghwa. Koreańskie malarstwo świątynne". Inauguracja odbyła się w piątek, 17.10.2014 o godzinie 18.00 w siedzibie muzeum przy ulicy Solec 24 w Warszawie.
Spotkałyśmy się wcześniej, więc na miejscu byłyśmy przed czasem. Nowy budynek, "złote" drzwi do muzeum oraz groźnie wyglądające rzeźby podziałały na nas onieśmielająco, weszłyśmy dopiero gdy uzbierało się więcej osób. Wśród gości byli obecni przedstawiciele Centrum Kultury Koreańskiej oraz Muzeum Mazowieckiego w Płocku, które jako pierwsze prezentowało kolekcję.
Taenghwa to koreańskie malarstwo świątynne, które charakteryzuje sie dużym formatem, wielobarwnością oraz ekspresją. Ten styl malarstwa
formował się stopniowo od XIII wieku. W czasach dynastii Joseon (XIV-XIX wiek) w Korei dominował konfucjanizm, a buddyzm został wyparty na wieś, wtedy związane z nim malarstwo nabrało cech sztuki ludowej. Obrazy w stylu taenghwa ukazują, oprócz buddyjskich bóstw, także
postacie z innych religii: duchy z wierzeń szamanistycznych,
bóstwa wedyjskie, postacie konfucjanizmu i taoistyczne.
"Dziesięć obrazów [...], stanowi część zespołu jaki został zgromadzony przez koreańską mniszkę Dae An Sunim w celu przekazania ich ośrodkom i świątyniom Szkoły Zen Kwan Lim na Zachodzie. Szkoła została założona przez 78. patriarchę w linii przekazu od Buddy Siakjamuniego, mistrza zen koreańskiej tradycji Czogje, Seung Sahna, wybitną postać współczesnego buddyzmu [...]. Mistrz dość szybko został zaproszony do Polski, skutkiem czego Kwan Um jest pierwszą działającą (od 1978 r.) w naszym kraju szkołą buddyzmu".
O godzinie 18:00 rozpoczął się wernisaż. Grzegorz Piaskowski, kurator wystawy, opowiedział wyczerpująco o większości obrazów oraz podkreślił jak nietypowa i ważna jest ta kolekcja. Malarstwo tego typu stanowi tradycję niemal nieznaną na Zachodzie, przez co tematyka wystawy jest pionierska. Również dla osób zainteresowanych sztuką Dalekiego Wschodu eksponaty mogą być zaskoczeniem. Dzięki Japonii i Chinom sztuka zen jest głównie kojarzona z minimalizmem, prostotą i surową elegancją, natomiast w przypadku taenghwa jest zupełnie odwrotnie. Obrazy są niezwykle kolorowe, ekspresywne i pełne postaci.
"Podczas gdy świątynie chińskie wprowadzały z reguły tylko jedną figurę strażnika w świątyni, malowidła koreańskie mogą przedstawiać aż do 104 różnych strażników. Są wśród nich postacie z hinduistycznej, taoistycznej i lokalnej koreańskiej mitologii. W późniejszym okresie dynastii Joseon buddyjskie obrazy stały się bardziej złożone pod względem zagospodarowania przestrzeni i zaczęły zostawiać mniej pustych powierzchni. Są zaopatrzone w więcej elementów dekoracyjnych i mają kolistą kompozycję".
Strażnicy z powyższego obrazu nazywani są też Boskim Zgromadzeniem i mają ochraniać wszystkich praktykujących buddyjskie nauczanie.
Przykłady obrazów znajdujących się w koreańskich świątyniach buddyjskich |
Informacje praktyczne:
- Adres: ul. Solec 24, Warszawa.
- Dojazd: Autobusami 118, 127, 166 na przystanek Solec. (niedługo również drugą linią metra na stację "Centrum Nauki Kopernik")
- Wystawa czynna do 16 listopada.
- Wstęp bezpłatny
Wszystkie cytaty pochodzą z książki "Taenghwa. Koreńskie malarstwo świątynne" autorstwa Woo San Sunim.
I Love your article. You cant visit my website : path of exile system requirements pc
OdpowiedzUsuń